top of page

Kafein, Orta Dozlarda Bir Müttefik


Kafein dünyada en çok tüketilen psikoaktif madde olduğu için beyin üzerindeki etkileri her zaman birçok endişe ve kurguların kaynağı olmuştur. Son yirmi yıldır araştırmalar, günde ortalama 2 ila 5 fincan kahve gibi ortalama tüketime karşılık gelen dozlarda kafeinin etkilerini anlamaya odaklandı. Sağlık araştırmacısı Astrid Nehlig, "Diyetimizin öğelerini incelemek her zaman zor olsa bile, daha gerçekçi sonuçlar elde ediyoruz, çünkü birçok faktör, özellikle kronobiyoloji devreye giriyor" diye vurguluyor.

#Kahve dünyadaki ana kafein kaynağı olmayı sürdürüyor, ancak tek değil ve ana etkisi, artan uyanıklığı, kullanımının arkasında yatıyor. Efsaneye göre, kahve ağacı tohumlarını yedikten sonra keçilerinin tedirgin olduğunu fark eden Afrikalı bir çoban, gözlemini komşu keşişlere bildirdi ve onlar da uzun saatler süren duaları sırasında onları uyanık tutabilecek bir içecek tasarladı.

#Kafein, nöronlarımızın adenosin reseptörlerine bağlanma yeteneğine sahiptir ve nöronların aktivitelerini azaltmada ve uykuyu teşvik etmedeki rolünü oynamasını engeller. Bu nedenle kahve tüketiminin birkaç saat sonra bile uykuyu bozması şaşırtıcı değildir. Uyanıklık üzerindeki etkileri, emildikten sonra 10 dakika ile bir saat arasında hissedilirse, vücudun kafeinin yarısını atması yaklaşık altı saat sürer: akşam 17.00'den sonra içilen bir fincan kahve huzurlu uykuyu etkileyebilir.. Astrid Nehlig, "Ancak, bazı insanların kafeinin bu etkisinden neden hiç etkilenmediğini açıklayan adenosin reseptörlerinin genetik bir polimorfizmi var", diye analiz ediyor. Adenozin reseptörlerinin inhibisyonu tarafından artırılan nöronal aktivite, dopamin devresi üzerinde potansiyel yansımalar ile vücudun artan aktivite olarak algıladığı şeye tepki verme yeteneğini geliştirmek için adrenalin üretiminde bir artışa neden olabilir.

Nörotransmitterler üzerindeki tüm bu etkiler, bazı kahve tüketicileri tarafından gözlemlenen yoksunluk sendromu tarafından desteklenen, alışkanlık ve bağımlılık sorununu gündeme getiriyor. Astrid Nehlig, "İnsanların %10'unda bulunan ve 48 saatten bir haftaya kadar süren bu geri çekilme etkisinin dışında, en önemli bağımlılık belirteçleri kafein tüketimi ile aktive olmuyor" diyor. Bu nedenle, güvenilir bir çalışma, sabahları kafein dozunda her zaman aynı etkiye sahip olan spontan bir artış göstermedi ve bağımlılıkların tipik özelliği olan ödül etkisine bağlı bağımlılık devresi hiç etkin değil.

Kafeine herhangi bir fizyolojik bağımlılık atfedilemezse, araştırmacılar, kafeinin izin verdiği konsantre olma yeteneği sayesinde daha iyi uyanıklığın veya artan entelektüel performansın rahatlığına bağlı psikolojik bağımlılığı dışlamazlar. Bununla birlikte, çalışmalar kafeinin bazı olumsuz etkilerine olası bir bağımlılık olduğunu göstermiştir: sinirlilik, kaygı, kas huzursuzluğu. Bu özellikle zahmetli etkiler normalde kafein tüketimini kendiliğinden sınırlamaya yol açar, ancak bu uyarı işaretleri ortadan kalkarsa, aşırı kahve tüketiminin uzun vadeli etkileri nelerdir?

Şu anda, en fazla sayıda insanı içeren en güvenilir araştırmalar, günde 5 fincandan daha azına karşılık gelen düşük ila orta düzeyde kafein tüketiminin sağlık üzerinde önemli bir olumsuz etkisi olmadığını göstermektedir. Bu nedenle uluslararası sağlık kuruluşlarının tavsiyeleri, hamile kadınlar için günde 2 veya 3 bardağa düşürülen bu rakamı içermektedir. Bu veriler, Batılı ülkelerin çoğunda gözlemlenen ortalama tüketime tekabül ediyor gibi görünmektedir, ancak bu yalnızca tüm nüfus için ortalama bir rakamdır.


bottom of page